Discovery of the absolute truth … 15 (परमसत्य की खोज…15)

Adventure of the Truth…

Discovery of the absolute truth … 15

December 16, 2003

Idiot people only understand the language of punishment; hence the provision of punishment is kept for them. Not to punish fools and criminals for their improvement would also be injustice.

-9:50 A.M.

Today I got angry deliberately, today I had to get angry deliberately. In fact, he was not anger, it was an acting of anger, it was hypocrisy. At that time it became compulsory for me to become angry. In some circumstances anger and force-performance becomes mandatory, then it is not unreasonable to use it in public interest. In the same way, the way the police’s anger and force-performance are not inappropriate.

To become a doer, to remain in this world, sometimes we will have to be hypocritical, which means we will have to show the feeling which we are not feeling. If this hypocrisy benefits the public instead of any harm, then it is not unreasonable to do so.

-10:20 A.M.

If you are completely devoted, completely conscientious, completely truthful and completely honest, to yourself then this is enough for you. If you do not do even a little bit of hypocrisy with your soul and conscience, then you are the priest of truth in true sense, worshipers of truth and seekers of truth. If after this there is some defects in you then do not care for those flaws. Those defects will go away in a few days when you will move ahead on this path and even if these do not get end up, these will not be able to spoil much. Your dedication to yourself will force them to run away. You just have to do the same thing continuously. Every moment you have to hear the voice of your conscience and you have to accept it and assimilate it. Keep in mind that in no circumstances may you deny them. You may not ignore them.

-10:30 A.M.

Not sacrifice of resources but to use resources for the public interest is a conscience. Anybody can sacrifice the means, but if we have enough resources and power to make some welfare of the people, then it is better to use them for others welfare rather than the sacrifice.

-4:30 p.m.

If you will take away your mind from your holy purpose, then you will find your mind engaged again in those disorders, again you will find your mind fighting with those temptations.

-5:45 p.m.

Do not pay more attention to the flaws of others. If you focus your attention on the faults of others, your mind will also try to run towards defects disorderly and will waste your power.

[Dream message]

How can man enjoy happiness in lower truth after tasting the taste of higher truth? How can a person enjoy the game of children after being young?

It is equally true that a child can not understand how great the joy of youth is in comparision of the joy of childhood.

-10:10 p.m.

(अंतर्यात्रा)

परमसत्य की खोज…15

16 दिसम्बर 2003

मूर्ख लोग केवल दंड की भाषा ही समझते हैं इसलिए उनके लिए दंड का प्रावधान रखा गया है। मूर्खों और अपराधियों को उनके सुधार के लिए दंड न देना भी अन्याय होगा।

-9:50 A.M.

आज मैंने जानबूझकर क्रोध किया, आज मुझे जानबूझकर क्रोध करना पड़ा। वास्तव में वह क्रोध नहीं, क्रोध का अभिनय था, मिथ्याचार था। उस समय मेरे लिए क्रोध करना भी अनिवार्य हो गया था। कुछ परिस्थितियों में क्रोध तथा बल-प्रदर्शन अनिवार्य हो जाता है, तब उसका जनहित में प्रयोग करना अनुचित नहीं। ठीक उसी प्रकार, जिस प्रकार कि पुलिस का क्रोध व बल-प्रदर्शन अनुचित नहीं।

कर्मवादी बनने पर इस संसार में रहने के लिए थोड़ा बहुत मिथ्याचरण भी अभिनय के रूप में करना पड़ेगा अर्थात जो हमारे भीतर नहीं है वह भी दिखाना पड़ेगा। यदि इस मिथ्याचार से जनसामान्य को कोई हानि न होकर फायदा ही हो तो ऐसा करना अनुचित नहीं।

-10:20 A.M.

यदि आप स्वयं के प्रति पूर्णतः समर्पित हैं, पूर्णतः कर्तव्यनिष्ठ हैं, पूर्णतः सत्यनिष्ठ हैं, पूरी तरह ईमानदार हैं तो यही आपके लिए पर्याप्त है। यदि आप अपनी आत्मा तथा विवेक से एक छोटा सा भी मिथ्याचार नहीं करते तो आप सही अर्थों में सत्य के पुजारी हैं, सत्य के उपासक हैं, सत्य के साधक हैं। इसके बाद यदि आपमें कुछ दोष रह भी जाते हैं तो उन दोषों की परवाह मत कीजिये। वे दोष इस मार्ग पर चलते-चलते कुछ दिनों में आप ही समाप्त हो जाएंगे और यदि समाप्त नहीं भी हुए तो भी आपका ज्यादा कुछ नहीं बिगाड़ पाएंगे। आपका स्वयं के प्रति समर्पण उन्हें भागने पर विवश कर देगा। बस आपको निरंतर एक ही कार्य करना है। हर पल अपनी अंतरात्मा की आवाज सुनना है और उसे स्वीकार कर आत्मसात कर लेना है। ध्यान रहे किन्हीं भी परिस्थितियों में आप इन्हें नकार न पाएं। इनकी उपेक्षा न करने पाएं।

-10:30 A.M.

साधनों का त्याग नहीं, साधनों का जनहित के लिए सदुपयोग ही सद्विवेक है।  साधनों का त्याग तो कोई भी कर सकता है, परन्तु यदि हम इतने साधन सम्पन्न और शक्ति सम्पन्न हैं कि लोगों का कुछ कल्याण कर सकते हैं तो उनका सदुपयोग त्याग से श्रेयस्कर है।

-4:30 p.m.

यदि अपने मन को अपने पवित्र उद्देश्य से तनिक भी दूर हटाओगे तो अपने मन को पुनः उन्हीं विकारों में लिप्त पाओगे, पुनः उन्हीं प्रलोभनों से जूझता पाओगे।

-5:45 p.m.

दूसरों के दोषों पर अधिक ध्यान मत दो। यदि दूसरों के दोषों पर अपना ध्यान केंद्रित करोगे तो तुम्हारा मन भी उच्छृंखल होकर दुर्बलता की ओर भागने की कोशिश करेगा और तुम्हारी शक्तियों का अपव्यय करेगा।

[स्वप्न सन्देश]

उच्चतर सत्य का स्वाद चख लेने के बाद मनुष्य निम्नतर सत्य में आनंद कैसे उठा सकता है? युवा होने के बाद मनुष्य बच्चों के खेल का आनंद कैसे ले सकता है?

ये बात भी उतनी ही सत्य है कि एक बच्चा नहीं समझ सकता कि युवावस्था के आनंद बाल्यावस्था के आनंद से कितने श्रेष्ठतर हैं।

-10:10 p.m.

Discovery of the absolute truth … 14 (परमसत्य की खोज…14)

Adventure of the Truth…

Discovery of the absolute truth … 14

December 15, 2003

When the fire of enlightenment burns, then it requires satsanga, self-study, self-examination, self-observation etc. to provoke it further so that it may not be extinguished again.

-7:30 a.m.

  • Love is spiritual attraction, lust is physical attraction.
  • Love always sacrifices its desires and remains satisfied and happy even by losing, lust always fulfils its desires and remains dissatisfied every time even after getting.
  • Love is power, lust is weakness.
  • When lust disappears then love appears, these two can never go together at all.
  • Lust is a lower state and love is higher than high.
  • Lust can be transformed into love and when lust is transformed in love then the creeper of love flourishes and spreads its flower’s fragrance in entire world.
  • Love is eternal smile of bliss, lust is the mourning of grief, is the lamentation of dissatisfaction.
  • Love is the dance of the dignity of prosperity, lust is the lamentation of scarcity, is the restlessness of scarcity.

-8:45 a.m.

Those who were baby girls till yesterday, now has become mothers,

Not known, where the world is going so fast?

-11:00 a.m.

The search for my ultimate truth has now become a yajna. My body is the altar of yajna, enlightenment is the ignited fire. All my faults and ignorance have been consumed in this fire. And the external knowledge is the havan material which is raising up this fire further.

-11:07 a.m.

Do not know how many times my goals moved away from me,

Do not know how many times slippers broke,

Do not know how many times I stumbled,

Do not know how many times I forgot the way,

Do not know how often the blisters erupted,

Do not know how many stones moistened,

Still, I’m moving on to my goal,

Faster…  faster…  faster…

Do not know how many times life missed,

Do not know how often beloved took umbrage,

Do not know how many times spring came,

Do not know how many new sprouts came,

Do not know how often the time looted,

Do not know how many times I missed from self,

I have not paused, I have not bent,

I have not even tired for a moment,

I am moving on to my goal,

-12:50 p.m.

(अंतर्यात्रा)

परमसत्य की खोज…14

15 दिसम्बर 2003

जब आत्मज्ञान की अग्नि जल जाती है तो फिर उसे और भड़काने के लिए सत्संग, स्वाध्याय, आत्मपरीक्षण, आत्म-अवलोकन आदि की जरूरत पड़ती है ताकि वह फिर न बुझ जाए।

-7:30 a.m.

  • प्रेम आध्यात्मिक आकर्षण है, वासना शारीरिक आकर्षण।
  • प्रेम हमेशा खोता है और खोकर भी संतुष्ट और प्रसन्न रहता है, वासना हमेशा पाती है और पाकर भी हर बार असंतुष्ट रहती है।
  • प्रेम शक्ति है, वासना दुर्बलता।
  • जब वासना मिटती है तभी प्रेम जागृत होता है, ये दोनों एक साथ कभी नहीं चल सकते।
  • वासना निम्नतर अवस्था है और प्रेम उच्च से भी उच्चतर।
  • वासना मिटकर प्रेम में पनपती है और प्रेम की बेल फैलकर अपनी खुशबू सम्पूर्ण संसार में बिखेर देती है।
  • प्रेम आनंद की चिरस्थायी मुस्कान है, वासना दुःख का करुण क्रंदन है, असंतुष्टि का मातम है।
  • प्रेम सम्पन्नता की गरिमा का नृत्य है, वासना अभाव का विलाप, अभाव की छटपटाहट है।

-8:45 a.m.

कल तक जो बच्चियां थीं, अब माँ बन चली हैं,

ये दुनिया इतनी तेज, न जाने कहाँ पर चली है।

-11:00 a.m.

मेरी परम सत्य की खोज अब यज्ञ हो गई है। मेरा शरीर यज्ञ की वेदी है, आत्मज्ञान प्रज्वलित अग्नि है। मेरे सारे दोष तथा अज्ञान इस अग्नि में जलकर भस्म हो चुके हैं तथा बाह्य ज्ञान हविष्य (हवन सामग्री) है जो इस अग्नि को और बढ़ाते जा रहा है।

-11:07 a.m.

न जाने कितनी बार मंजिलें रूठीं,

न जाने कितनी बार चप्पलें टूटीं,

न जाने कितनी बार ठोकरें खाईं,

न जाने कितनी बार राह भुलाई,

न जाने कितनी बार फूटे छाले,

न जाने कितने पत्थर तर कर डाले,

फिर भी बढे चला जा रहा हूँ अपनी मंजिल पर,

और तेज… और तेज… और तेज…

न जाने कितनी बार जीवन छूटा,

न जाने कितनी बार प्रियतम रूठा,

न जाने कितनी बहारें आईं-गईं,

न जाने कितनी कोंपलें आईं नईं,

न जाने कितनी बार समय ने लूटा,

न जाने कितनी बार मुझसे मैं छूटा,

रुका नहीं हूँ, झुका नहीं हूँ,

एक पल को भी थका नहीं हूँ,

बढे जा रहा हूँ अपनी मंजिल पर,

और तेज… और तेज… और तेज…

-12:50 p.m.

Discovery of the absolute truth … 13 (परमसत्य की खोज…13)

Adventure of the Truth…

Discovery of the absolute truth … 13

December 14, 2003

The man is so happy even in his ignorance that he feels proud even sitting above the heap of ignorance (evil) as if he has achieved the height of the Everest.

-12:50 a.m.

In order to avoid their problems, People run away from their problems and hide in such a cave, which is an open mouth of a crocodile of death.

-7:15 a.m.

Higher truth is an explosion, after knowing which the ware does not remain the same, which he was before, he becomes transformed completely.

Not obeying the celibacy is to deceit ourselves, it is to deceive with our own soul and conscience.

-4:15 a.m.

My competition is with myself own and not anyone.

-11:55 a.m.

The animals and fools do not work till they are tortured, so here Gandhi ji’s non-violence theory does not apply.

-12:15 p.m.

The true worship is the feeling of gratitude towards that supreme God, but the worship of people is not a true gratitude, but a pretense of gratitude. When people do not want to know that superpower, then how can their gratitude be true, those who ignore him, how can love him? Those who can’t love him how can worship. People’s worship is not love but fear. They are afraid of that ultimate truth, they are afraid of that supreme power, so they worship him.

-12:30 p.m.

Power! Power! Power!

Power is the only truth. Truth is the only power.

-12:35 p.m.

My present life is the effect of the actions of my prior life. If my prior actions has been so high that I will get their return in this birth and my soul will reach the climax and merge in God, Then I will get salvation and if my previous deeds are not so effective, then my current karmas (deeds) will make my path of salvation so I can’t leave doing good deeds in any case I can’t leave the path of truth in any case because my extreme goal is to meet with absolute power (salvation).

-10:45 p.m.

The science of spirituality is not so difficult as hard as the ignorance of people has made it.

-10:50 p.m.

People often leave their hard work on their faith, but they do not know that fate is nothing but the result of past actions and further destiny will also be created by the current karma.

-11:00 p.m.

(अंतर्यात्रा)

परमसत्य की खोज…13

14 दिसम्बर 2003

आदमी अपने अज्ञान में भी इतना खुश रहता है कि अज्ञान (बुराइयों) के ढेर के ऊपर बैठकर भी गर्व महसूस करता है कि मानो उसने एवरेस्ट की ऊंचाई हासिल कर ली हो।

-12:50 a.m.

लोग अपनी समस्याओं से बचने के लिए, अपनी परेशानियों से भागकर ऐसी कंदरा (गुफा) में जा छिपते हैं जो काल रुपी मगरमच्छ का खुला हुआ मुंह होती है।

-7:15 a.m.

उच्चतर सत्य एक विस्फोट होता है जिसे जानने के बाद जानने वाला वह नहीं रह जाता, जो वह पहले रहता है, वह पूरी तरह रूपांतरित हो चुका होता है।

ब्रह्मचर्य का पालन न करना स्वयं से कपटाचरण करना है, अपनी आत्मा तथा विवेक से छल करना है।

-4:15 a.m.

मेरा कॉम्पीटीशन (स्पर्धा) खुद से है और किसी से नहीं।

-11:55 a.m.

जानवरों और मूर्खों को जब तक प्रताड़ित न किया जाए तब तक वे अपना काम नहीं करते अतः यहाँ गाँधी जी का अहिंसा का सिद्धांत लागू नहीं होता।

-12:15 p.m.

सच्ची पूजा कृतज्ञता का भाव है उस परमसत्य परमात्मा के प्रति, परन्तु लोगों की पूजा सच्ची कृतज्ञता नहीं बल्कि कृतज्ञता का ढोंग है। जब लोग उस परमशक्ति को जानना ही नहीं चाहते तो फिर उनकी कृतज्ञता सच्ची कैसे हो सकती है, जो लोग उसकी उपेक्षा करते हैं वे उससे प्रेम कैसे कर सकते हैं, जो लोग प्रेम नहीं कर सकते वे पूजा कैसे कर सकते हैं? लोगों की पूजा प्रेम नहीं भय है। वे डरते हैं उस परम सत्य से, उस परम शक्ति से, इसलिए वे उसकी पूजा करते हैं।

-12:30 p.m.

शक्ति! शक्ति! शक्ति!

शक्ति ही सत्य है। सत्य ही शक्ति है।

-12:35 p.m.

मेरा वर्तमान जीवन मेरे पूर्वजन्मों के कर्मों का प्रभाव है। यदि मेरे पूर्वकर्म इतने उच्चतर रहे होंगे कि उनका प्रतिफल मुझे इसी जन्म में मिल जाएगा और मेरी आत्मा चरमोत्कर्ष पर पहुँच कर विलीन हो जाएगी परमात्मा में, तो मैं मुक्त हो जाऊँगा और यदि मेरे पूर्व कर्म इतने प्रभावशाली नहीं हुए तो, मेरे वर्तमान कर्म ही मेरी मुक्ति का मार्ग बनाएँगे इसलिए मैं अच्छे कर्म करना किसी दशा में नहीं छोड़ सकता, सत्य का मार्ग किसी स्थिति में नहीं छोड़ सकता। क्योंकि मेरा चरम लक्ष्य परम शक्ति से मिलन (मुक्ति) है।

-10:45 p.m.

इतना गूढ़ और इतना कठिन नहीं है आध्यात्म का विज्ञानं, जितना लोगों की अज्ञानता (न जानने की इच्छा तथा उपेक्षा) ने बना रखा है।

-10:50 p.m.

लोग अक्सर अपने कठिन कामों को भाग्य के भरोसे छोड़ कर बैठ जाते हैं पर वे ये नहीं जानते कि भाग्य और कुछ नहीं बल्कि पूर्व कर्मों का परिणाम है तथा आगे का भाग्य भी वर्तमान कर्म ही बनाएँगे।     -11:00 p.m.

Discovery of the absolute truth … 12

Adventure of the Truth…

Discovery of the absolute truth … 12

December 13, 2003

Satsang (Good accompaniment) removes bigger demerit too. (Dream message)

-7: 05 a.m.

Always keep away from ignorance; even a little touch of ignorance contaminates the knowledge.

Do not spend your power by preaching to fools. Ignorance can only end with the knowledge of oneself, not by the discourses of others.

-10:10 a.m.

Trying to remove the ignorance of others is vain like sprinkling petrol on ash to try to burn the fire. Petrol of preach can work only when the fire of enlightenment has arisen within.

-10:15 a.m.

Today Tolstoy introduced me to three deep truths –

1- The most important time – which is in front of you.

2- The most important person – who stands before you.

3- The most important thing – what you are doing.

-12:07 p.m.

The only way to avoid temptations is to –

Keep yourself busy every day, every hour, every minute, every second. Think of your present work as the most important and keep up with full dedication.

-6:30 p.m.

Every Mother of today’s world understands that our country needs the saints like Shankaracharya, Ramkrishna, Vivekananda, Gandhi, Osho, we need the priests of truth like these, but she thinks that he should not be born in our house, he should be born in our neighbor’s house.

People want to get quality of high level but do not want to pay the price. People want a lot but they do not want to sacrifice desirable for it.

-10:34 p.m.

(अंतर्यात्रा)

परमसत्य की खोज…12

13 दिसम्बर 2003

सत्संग बड़े से बड़े दुर्गुण को भी दूर कर देता है। (स्वप्न सन्देश)

-7: 05 a.m.

अज्ञान से हमेशा दूर रहो, अज्ञान का तनिक सा भी स्पर्श ज्ञान को दूषित कर देता है।

मूर्खों को उपदेश देकर अपनी शक्ति व्यय मत करो। अज्ञान केवल स्वयं के ज्ञान से ही ख़त्म हो सकता है, दूसरों के उपदेशों से नहीं।

-10:10 a.m.

दूसरों के अज्ञान को दूर करने की कोशिश करना बुझी राख पर पेट्रोल छिड़ककर आग जलाने की कोशिश के समान व्यर्थ है। उपदेश का पेट्रोल केवल तभी काम कर सकता है, जब भीतर ज्ञान की अग्नि सुलग उठी हो।

-10:15 a.m.

आज टॉलस्टॉय ने मुझे तीन गहरे सत्यों से परिचित कराया –

१-सबसे महत्त्वपूर्ण समय – जो तुम्हारे सामने है।

२- सबसे महत्त्वपूर्ण व्यक्ति – जो तुम्हारे सामने खड़ा है।

३- सबसे महत्त्वपूर्ण कार्य – जो तुम कर रहे हो।

-12:07 p.m.

प्रलोभनों से बचने का एकमात्र उपाय है –

हर दिन, हर घंटे, हर मिनट, हर सेकंड स्वयं को व्यस्त रखो। अपने वर्तमान कार्य को सबसे महत्त्वपूर्ण समझो और उसी में पूरी लगन के साथ जुटे रहो।

-6:30 p.m.

आज की दुनिया की हर माँ समझती है कि हमारे देश को शंकराचार्य, रामकृष्ण, विवेकानंद, गाँधी, ओशो, जैसी संतानों की जरूरत है, इनके जैसे सत्य के पुजारियों की जरूरत है, पर वह ये सोचती है कि ये हमारे घर में पैदा न हों, हमारे पड़ोसी के घर में पैदा हो जाएं।

लोग गुणवत्ता तो उच्चतर स्तर की पाना चाहते हैं पर उसकी कीमत नहीं चुकाना चाहते। लोग पाना तो बहुत कुछ चाहते हैं पर उसके लिए वांछनीय त्याग नहीं करना चाहते।

-10:34 p.m.

Discovery of the absolute truth … 11

Adventure of the Truth…

Discovery of the absolute truth … 11

December 12, 2003

Last night’s Dream – I am sitting with my friend Sardar ji on a bare cot made of jute rope in my home (which is a plain hut) and we are eating food. There are some dry chapati’s and some chuteny on a plate placed on a wooden lamina in front of us. I urge him to take it more.

Sardar ji says tauntingly, “Oye! Is this any food for men, Come with me, I will tell you what type of food is for human beings.”

I say – “Brother, we poor take such type of food, we get the satisfaction in this food that you do not get in the royal dishes.”

Sardar ji says – “Believe me one thing, I’m not even telling you to be dishonest nor I am asking you to do any wrong thing, just take this gift from me. You should not have any objection in this.”

I want to refuse but he puts his hand on my mouth and stops me and he leaves the gift and goes away. I open it and find a gold brick in it.

As soon as that gold brick came to me, my life changed. Instead of my clay house there was a luxurious building, Jute cot was replaced by wood and glass and cushion made imported sofa sets and furniture. The bungalow was full of servants and relatives. The little children and young girls of the neighborhood started getting attracted towards me. All began to express love on me more than ever before, everyone began to feel proud coming near to me and often they started looking for opportunities to come to me. More and more I was getting the jealous mixed love of relatives but my influence converted their jealousy into love. Meanwhile, there was none information about Sardarji.

The next situation I find very freaky, I see that Sardaraji is walking along with me in the market, and there are crowds of people (my colleagues) together. Going forward, we stopped at once. In front, there were police jeeps and the policemen were sitting secretly in it. Seeing us, they started firing indiscriminately. Sardarji also roared and took out his pistol and started firing in reply. Seeing Sardarji I also took out my revolver and started firing. Many of my men died untimely. After some time, seeing the side of police heavy Sardar ji began to run. I too started running behind him. The police was behind. We ran into an open small cell of a small house to save our lives and we sat down there secretly. After a while, the man, who used to live there came into the room and started making noise seeing us there. We ran away from there and as soon as we came out, the owner of that house came there and they also started making noise and the police started to follow us again. While running away from police, I and Sardarji fell apart and I entered into high and big ruins like building of the school to hide myself. Outside the building, the dry leaves of eucalyptus were creating such a sound on walking that own chirm were creating panic in own heart. There were a large number of spider webs on the main gate and the channel gate was half open. All the rooms in the interior were found locked and there were thick layers of dust on the locks and inside walls, corridors and doors were layered with dust. By not finding a hiding place, I started climbing up the ladder. On going up to three or four floors above, I see another channel gate on the way to the top (going to the roof), the big lock on which is teasing me. Now I was of nowhere. The police was behind, there was no way to go ahead and I did not know where the Sardarji had disappeared. I was wondering what to do, what not to do, same time I hear the voice of loud laugh from behind. I look back and find, Sardar ji is standing, who is saying that have you seen the consequence of greed, now you lost. Now where is your truth and honesty, now where is  your and self-confidence?

-10:12 a.m.

Interpretation of the dream – As I had guessed in the previous dream, Sardar ji is my courage, which has turned into audaciousness and he is dissatisfied with my current situation (in dream). He is showing the temptation of the world to my dissatisfaction. He is showing the greed of the gloom of the world to my simple and theoretical life. I do not want to accept this luxury of the world, I don’t want to accept these temptations, but my audacity forces me to be trapped into temptation as a gold brick, by which the level of my status increases in society but in my spiritual life, I start to fall. Courage which has taken the form of audacity, turns my positive powers into negative power and pushes me into the path of deep fall. People running with me in the market are all evils (ignorance), which are running alongside me. As Sardarji, my audacity is also with me. The police men are the result of these evils with which I encounter, In which my evil and my audacity fight with me and my audacity leaves them and runs away. When the audacity also leaves me, then I too run away and we take shelter in a small cell. That small cell is my hobby. To avoid the consequences of evils (Ignorance) I hide myself with my courage in my hobbies but I can’t even succeed in this and soon my inner conscience begins to make noise in the form of that man, and we get out from there and run away again, who shouts out loudly and put the consequences behind my ignorance. Running away from all these, I enter the ruins of that school to hide. That ruin was my hollow ego, it was a false pride, entering in which I could not find the way to forward. And the loud laugh of my courage and alarming me for my truthfulness and honesty is telling to warn me to avoid ignorance and temptations.

Conclusion – I would like to keep this dream in the category of prophetic dreams which is giving me this message that a small temptation is enough for spiritual fall. A temptation is enough to ruin all the good qualities of a human. A temptation is enough to turn a person into a dangerous wolf from a sage, so avoiding temptations is right for me.

-12:10 p.m.

The dreams highlights our weak points.

 

The root of most of our problems is the taste sense (tongue). By being subjugated to the tongue, we take more and more stodgy things, it takes extra internal energy of our body to digest them. Due to incontinence in food we have to suffer the following losses –

  1. The additional internal energy of the body has to be spent.
  2. The digestive system and other parts of the body have to work more than necessary, thereby the chances of disturbance in them gets increased.
  3. Imbalance in internal energy within the body occurs.
  4. This imbalance of energy provokes lust and by being subjected to lust, the man starts wasting his spiritual powers.
  5. Man’s will power falls due to the fall of spiritual powers and due to the fall of the will-power weakens the confidence and the other weaknesses start to dominate.
  6. Eating more reduces positive energy, from which laziness and laxities are born and laziness decreases our consciousness.
  7. The origin of the new diseases everyday and abundance of the new diseases is the result of over eating.

-8:00 a.m.

Look all the temptations of the world as a beautiful pot made of gemstones, which is filled of poison.

-11:00 a.m.

(अंतर्यात्रा)

परमसत्य की खोज…11

12 दिसम्बर 2003

विगत रात्रि का स्वप्न – मैं अपने एक मित्र सरदार जी के साथ अपने झोपड़ीनुमा सादे-कच्चे से मकान में एक रस्सी वाली नंगी खाट पर बैठा हूँ और हम खाना खा रहे हैं। सामने पटे पर सूखी रोटी और एक प्लेट में चटनी रखी है। मैं उसे प्रेमपूर्वक और लेने का आग्रह करता हूँ।

सरदार जी ताना मारते हुए कहते हैं -“ओए! ये भी कोई आदमियों का खाना है, चल मेरे साथ मैं बताता हूँ तुझे, आदमियों का खाना कैसा होता है।”

मैं कहता हूँ -“भैया, हम गरीबों का खाना तो ऐसा ही होता है, हमें इसी खाने में वो संतोष मिल जाता है जो तुम्हें छप्पन तरह के पकवानों में नहीं मिलता।”

सरदार जी कहते हैं -” तू मेरी एक बात बस मान ले, मैं तुझे बेईमान बनने को भी नहीं कह रहा हूँ और न ही कोई गलत काम करने को कह रहा हूँ, बस तू मेरा ये गिफ्ट ले ले। इसमें तो तुझे कोई ऐतराज नहीं होना चाहिए।”

मैं मना करना चाहता हूँ पर वह मेरे मुंह पर हाथ रखकर मुझे रोक देता है और वह गिफ्ट छोड़कर चला जाता है। मैं उसे खोलकर देखता हूँ तो उसमें एक सोने की ईंट रखी हुई मिलती है।

उस सोने की ईंट का आना था कि मेरी ज़िंदगी ही बदल गई। मेरे मिटटी के कच्चे मकान की जगह आलीशान इमारत थी, रस्सी के खाट की जगह लकड़ी और कांच और कुशन से जड़े हुए इम्पोर्टेड सोफासेट और फर्नीचर थे। बंगला, नौकर चाकरों और रिश्ते-नातेदारों से भरा था। आस-पड़ोस के छोटे-छोटे बच्चे और नवयुवतियां मेरी ओर आकर्षित होने लगे थे। सभी मुझ पर पहले से अधिक प्रेम प्रकट करने लगे, सभी मेरे करीब आने में गर्व महसूस करने लगे और अक्सर मेरे पास आने के मौके तलाशने लगे। रिश्तेदारों का ईर्ष्यामिश्रित प्रेम भी अधिक प्राप्त होने लगा था किन्तु मेरा प्रभाव उनकी ईर्ष्या को भी प्रेम में ही अभिव्यक्त कर रहा था। इस बीच सरदार जी का कहीं अता-पता नहीं था।

अगली स्थिति मैं बहुत ही विकराल पाता हूँ, देखता हूँ कि भरे बाज़ार में मेरे साथ-साथ सरदारजी चल रहे हैं और साथ में कई लोगों (मेरे साथियों) की भीड़ चल रही है। आगे जाकर हम लोग एकदम से ठिठक गए। सामने पुलिस की जीपें खड़ीं थीं और उनमें पुलिसवाले छिपकर बैठे थे। हमें देखते ही उन्होंने अंधाधुंध फायरिंग शुरू कर दी। सरदरजी ने भी दहाड़ते हुए अपनी पिस्तौल निकाली और जवाबी फायरिंग शुरू कर दी। मैंने भी सरदारजी की देखादेखी अपना रिवाल्वर निकला और फायरिंग करना शुरू कर दिया। मेरे कई आदमी बेमौत मारे गए। कुछ देर बाद पुलिस वालों का पलड़ा भारी होता देख सरदारजी भागने लगे। उनके पीछे-पीछे मैं भी भागने लगा। पीछे पुलिस लगी हुई थी। हम जान बचने के लिए भागते-भागते एक छोटे से घर की एक खुली छोटी कोठरी में घुस गए और वहां दुबककर बैठ गए। कुछ देर बाद उस कमरे में रहने वाला आदमी उस कमरे में आया और हमें देखते ही जोर-जोर से हल्ला मचाने लगा। हम फिर वहां से निकलकर भागे और जैसे ही भागकर बाहर निकले तो उस घर के मालिक और मालकिन आ गए और वे लोग भी शोर मचाने लगे और हमारे पीछे फिर से पुलिस लग गई। भागते-भागते मैं और सरदारजी बिछड़ गए और मैं छुपने के लिए सामने नजर आ रही खंडहरनुमा स्कूल की एक ऊंची और बड़ी इमारत में जा घुसा। इमारत के बाहर नीलगिरि की सूखी पत्तियां चलने पर ऐसी आवाज पैदा कर रहीं थीं कि अपनी ही आहट अपने ही दिल में दहशत पैदा करती थी। मेन गेट पर ढेर सारे मकड़ियों के जाले लगे थे और चैनल गेट आधा खुला था। अंदर के सभी कमरों पर धूल खाते ताले जड़े थे और अंदर की दीवारें, गलियारे और दरवाजे धूल से सने पड़े थे। कहीं छुपने की जगह न पाकर मैं जीने की सीढ़ियों से ऊपर चढ़ने लगा। करीब तीन-चार मंजिल ऊपर जाकर देखता हूँ कि ऊपर से बाहर (छत पर जाने) के रास्ते पर एक और चैनल गेट लगा है जिस पर लटका बड़ा सा ताला मुझे मुंह चिढ़ा रहा है। अब मैं इधर का रहा न उधर का। पीछे पुलिस पड़ी थी, आगे जाने का कोई रास्ता भी नहीं था और सरदारजी भी पता नहीं कहाँ गायब हो गए थे। मैं सोच ही रहा था कि क्या करूँ, क्या नहीं, तभी पीछे से अट्टहास की आवाज आती है। मैं पीछे पलट कर देखता हूँ तो सरदार जी खड़े दिखाई देते हैं, जो कह रहे हैं कि देख लिया लालच का नतीजा, तुम कहीं के नहीं रहे। अब कहाँ गई तुम्हारी सच्चाई और ईमानदारी, अब कहाँ गया वो तुम्हारा आत्मबल और आत्मविश्वास?

स्वप्न फल का अनुमान – जैसा कि मैंने पहले के स्वप्न में अनुमान लगाया था, सरदार जी मेरा साहस हैं, जो दुस्साहस में परिणित हो गए हैं और मेरी वर्तमान स्थिति (स्वप्न की) से असंतुष्ट हैं। वे मेरी असंतुष्टि को संसार का प्रलोभन दिखा रहे हैं, मेरे रूखे-सूखे सिद्धांतों पर चलने वाले जीवन को संसार की चमक-दमक का लालच दिखा रहे हैं। मैं संसार की इस चमक दमक को, इन प्रलोभनों को स्वीकार करना नहीं चाहता पर मेरा दुस्साहस बलपूर्वक मुझे सोने की ईंट के रूप में प्रलोभन में फंसा देता है, ऐश्वर्य-विलासिता के जीवन में फंसा देता है। जिससे मेरे भौतिक जीवन का स्तर समाज में बढ़ जाता है परन्तु अपने आध्यात्मिक जीवन में मेरा पतन होने लगता है। साहस जो कि दुस्साहस का रूप ले चुका है, मेरी सकारात्मक शक्तियों को नकारात्मक शक्ति में बदल देता है और मुझे घोर पतन के रास्ते में धकेल देता है। मेरे साथ बाज़ार में चल रहे लोग तमाम बुराइयां (अज्ञान) हैं जो मेरे साथ-साथ बढ़ती जा रहीं हैं। सरदारजी के रूप में मेरा दुस्साहस भी साथ है। पुलिसवाले इन बुराइयों के परिणाम हैं जिनकी मुझसे मुठभेड़ होती है जिसमें मेरी बुराइयां मरती जाती हैं और मेरा दुस्साहस इन्हें छोड़ कर भागने लगता है। जिसमें मेरी बुराइयां और मेरा दुस्साहस मेरी बराबरी से लड़ते हैं और मेरा दुस्साहस इन्हें छोड़ कर भागने लगता है। जब दुस्साहस भी मेरा साथ छोड़ देता है तो मैं भी भागता हूँ और हम भागकर एक छोटी कोठरी में छिप जाते हैं। वह छोटी कोठरी मेरी अभिरुचियाँ हैं। बुराइयों (अज्ञान) के परिणाम से बचने के लिए मैं खुद को अपने साहस के साथ अपनी अभिरुचियों में छिपा लेता हूँ पर इसमें भी कामयाब नहीं हो पाता और जल्दी ही उस आदमी के रूप में मेरी अंतर्चेतना हल्ला मचाने लगती है और हम वहां से निकलकर फिर भागते हैं। उस घर के मकान मालिक और मालकिन मेरी अंतर्दृष्टि हैं जो शोर मचाकर चीख-पुकार करके दोबारा परिणामों को मेरे अज्ञान के पीछे लगा देती है। इन सबसे भागता हुआ मैं छिपने के लिए उस स्कूल के खंडहर में घुस जाता हूँ वह खंडहर मेरा खोखला दम्भ था, झूठा अभिमान था, जिसमें घुसकर मैं आगे निकलने का रास्ता नहीं ढूंढ पाया और मेरे साहस का अट्टहास करना और मेरी सच्चाई और ईमानदारी के लिए मुझे झिंझोड़ना, मुझे अज्ञान से दूर करने के लिए, प्रलोभनों से बचने के लिए  सचेत करना बता रहा है।

परिणाम – इस स्वप्न को मैं प्रॉफेटिक ड्रीम्स (संदेशात्मक स्वप्न) की श्रेणी में रखना चाहूंगा जो मुझे यह संदेश दे रहा है कि एक छोटा सा प्रलोभन ही काफी होता है आध्यात्मिक पतन के लिये। एक प्रलोभन ही काफी होता है इंसान की सारी अच्छाइयों को मटियामेट करने के लिए। एक प्रलोभन ही काफी होता है एक इंसान को साधू से खतरनाक भेड़िया बनाने के लिए, अतः प्रलोभनों से बचना ही मेरे लिए उचित है, श्रेयस्कर है।

-12:10 p.m.

सपने हमारे कमजोर बिंदुओं को उजागर करते हैं।

हमारी अधिकतर समस्याओं की जड़ स्वादेन्द्रिय (जीभ) ही है, जिसके वशीभूत होकर हम आवश्यकता से अधिक स्वादिस्ट और गरिष्ठ चीजें अपने शरीर में डालते जाते हैं, जिन्हें पचाने में हमारे शरीर की अतिरिक्त आंतरिक ऊर्जा व्यय होती है। खान-पान में असंयम (अति) से निम्नलिखित नुकसान भुगतने पड़ते हैं-

  • शरीर की अतिरिक्त आंतरिक ऊर्जा व्यय होती है।
  • पाचन तंत्र तथा शरीर के अन्य हिस्सों को जरूरत से ज्यादा काम करना पड़ता है, जिससे उनमें गड़बड़ी आने की सम्भावना बढ़ जाती है।
  • शरीर के अंदर आतंरिक ऊर्जा में असंतुलन पैदा हो जाता है।
  • ऊर्जा का ये असंतुलन काम-वासना को भड़काता है और काम-वासना के वशीभूत होकर आदमी अपनी आध्यात्मिक शक्तियों का अपव्यय करने लगता है।
  • आध्यात्मिक शक्तियों के पतन से आदमी का आत्मबल गिरता है और आत्मबल के गिरने से इच्छाशक्ति और आत्मविश्वास कमजोर होने लगता है और दूसरी दुर्बलताएँ हावी होने लगती हैं।
  • अधिक खाने से सकारात्मक ऊर्जा में कमी आती है, जिनसे आलस्य और प्रमाद जन्म लेते हैं और आलस्य से हमारी सचेतता में कमी आ जाती है।
  • नित-नए रोगों की उत्पत्ति और भरमार अधिक खाने का ही परिणाम है।

-8:00 a.m.

संसार के सभी प्रलोभनों को एक सुन्दर रत्न-जड़ित पात्र की तरह देखो, जिसमें जहर भरा हुआ है।

-11:00 a.m.

 

 

 

Discovery of the absolute truth … 10

Adventure of the Truth…

Discovery of the absolute truth … 10

December 11, 2003

Truth; even in awakening, truth; even in dream, truth; even in words, truth; even in thoughts, truth; even in the breath, Truth; even in the truth.  I have become completely the truth. Untruth has fled from my life. To reach this stage, I had to struggle very hard, A lot was there, that I had to sacrifice, but that sacrifice was nothing in front of that what I have got. Now my life is completely truth.

-8:13 a.m.

Often the topic of my thinking comes into the articles in the newspaper the next day. This thing strengthens the concept of telepathy.

-9:05 a.m.

Now my perceptions are getting dumb, my experiences are being mute, my expressions are being mute.

Handing ourselves over the hands of weaknesses, (becoming a slave of weaknesses) is not to accept vulnerabilities but to reject our masculinity.

-9:40 a.m.

Children are not to be hatred, children are to be loved. Now my knowledge has reached this level that it has started loving ignorance.

-11:10 a.m.

Why is there so much attraction in ignorance? Why is there so much repulsion on the path of knowledge?

Loneliness on the path of knowledge is the cause of repulsion. The fear of adopting the unknown on the path of knowledge is the cause of repulsion. There is a danger of losing own present existence, on the path of knowledge. On the path of knowledge, there is a continuous burden of struggle and pain of dissatisfaction.

In contrast, there are temptations in the world of ignorance; there is a false glamour of the world, there is a satisfaction of freedom from struggle, there is illusion of false peace and happiness, although this situation of peace never comes and every time the person gets hurt and in daze, picks the path of knowledge and walks on it but the injury is not strong enough and after walking a little distance the pain of that injury gets over and he forgets this injury after walking a little further, he gets entangled with the fear of conflicts and gets entangled in the temptations of the world and comes back to his place.

Those who suffer from severe, very intense pain, they are not afraid of conflicts ahead of this severe pain and do not care about temptations, they only go on the highway of knowledge.

-8:50 p.m.

(अंतर्यात्रा)

परमसत्य की खोज…10

11 दिसम्बर 2003

जाग्रति में भी सत्य, स्वप्न में भी सत्य, शब्द में भी सत्य, विचारों में भी सत्य, श्वासों में भी सत्य, सत्य ही सत्य। मैं समग्र रूप से सत्य हो गया हूँ। असत्य मेरे जीवन से पलायन कर चुका है।

इस अवस्था तक आने के लिए मुझे बहुत कड़ा संघर्ष करना पड़ा, बहुत कुछ त्याग करना पड़ा, लेकिन वह त्याग कुछ भी नहीं इसके आगे, जो मुझे मिला है। अब मेरा जीवन पूर्णतः सत्य है।

-8:13 a.m.

अक्सर मेरे चिंतन के विषय अगले दिन अख़बार में लेखों में ढले हुए आते हैं। ये बात टेलीपथी (मनः संचार) को दृढ़ करती है।

-9:05 a.m.

अब मेरी अनुभूतियों गूंगी हो रही है, मेरे अनुभव निःशब्द हो रहे हैं, मेरी अभिव्यक्ति मौन हो रही है। कमजोरियों के हाथों खुद को सौंपना (कमजोरियों के गुलाम बनना) कमजोरियों को स्वीकार करना नहीं है बल्कि अपने पौरुष को अस्वीकार करना है।

-9:40 a.m.

बच्चों से घृणा नहीं, प्रेम किया जाता है। अब मेरा ज्ञान इस स्तर तक आ पहुंचा है कि अज्ञान से प्रेम करने लगे।

-11:10 a.m.

अज्ञान में इतना आकर्षण क्यों है? ज्ञान के पथ पर इतना विकर्षण क्यों है?

ज्ञान के पथ पर मिलने वाला अकेलापन विकर्षण का कारण होता है। ज्ञान के पथ पर अज्ञात को अपनाने का भय विकर्षण का कारण होता है। अपने वर्तमान अस्तित्व को खो देने का खतरा होता है, ज्ञान के पथ पर। ज्ञान के पथ पर निरंतर असंतोष की वेदना और संघर्ष का बोझ रहता है।

इसके विपरीत अज्ञान के संसार में प्रलोभन होते हैं, संसार की झूठी चमक-दमक होती है, संघर्षों से मुक्ति का संतोष रहता है, झूठी शांति तथा सुकून का भ्रम रहता है, हालाँकि यह शांति और सुकून की स्थिति कभी आ नहीं पाती और आदमी हर बार चोट खाकर तिलमिलाने पर ज्ञान की राह पकड़ता है और चल पड़ता है पर चोट उतनी तगड़ी नहीं होती, थोड़ी दूर चलने के बाद उस चोट की पीड़ा खत्म हो जाती है और वह इस चोट को भूल जाता है और थोड़ी दूर चलकर ही संघर्षों के भय से और संसार के प्रलोभनों में उलझकर फिर वापिस अपनी जगह पर आ जाता है।

जिनकी चोट की पीड़ा बहुत तगड़ी होती है, जिनकी चोट की पीड़ा बहुत तगड़ी होती है, अत्यंत तीव्र होती है, वे इस तीव्र पीड़ा के आगे संघर्षों से नहीं डरते और प्रलोभनों की परवाह नहीं करते, वे ही ज्ञान के राजमार्ग पर आगे बढ़ पाते हैं।

-8:50 p.m.

 

Discovery of the absolute truth … 9 (परमसत्य की खोज…9)

Adventure of the Truth…

Discovery of the absolute truth … 9

December 10, 2003

Do not make spectacle of anybody’s grief by showing over sympathy for someone’s grief. Do not make him weak but increase his strength to bear his sufferings and let him fight with his sorrows.

-7:30 a.m.

Now don’t condemn the ignorance of people, don’t condemn to the ignorant, rather, peg away to get rid them with their ignorance, peg away in enhancing their power.

-7:40 a.m.

The ‘I’ inside me was my ignorance, after their departure, I am not able to realize the ‘I’. My consciousness is moving towards thoughtlessness.

-4:50 p.m.

There is a strange kind of peace, which is causing restlessness.

-5:05 p.m.

(अंतर्यात्रा)

परमसत्य की खोज…9

10 दिसम्बर 2003

किसी के दुःख में आवश्यकता से अधिक सहानुभूति दर्शाकर उसके दुःख का और तमाशा मत बनाओ। उसे और कमजोर मत बनाओ, बल्कि उसकी दुःख सहने की शक्ति को बढ़ाओ और उसे अपने दुखों से संघर्ष करने दो।

-7:30 a.m.

अब और मत कोसो लोगों के अज्ञान को, अज्ञानियों को, बल्कि तुरंत जुट जाओ उनके अज्ञान को दूर करने में, उनकी शक्ति को बढ़ाने में।

-7:40 a.m.

मेरे अंदर जो ‘मैं’ था, वह मेरा अज्ञान था, मेरी दुर्बलताएँ थीं। इनके चले जाने के बाद ‘मैं’ का बोध ही नहीं रहा, मेरी चेतना विचारशून्यता की तरफ बढ़ रही है।

-4:50 p.m.

एक अजीब तरह की शांति है, जो बेचैनी पैदा कर रही है।

-5:05 p.m.

 

Discovery of the absolute truth … 8 (परमसत्य की खोज…8)

Adventure of the Truth…

Discovery of the absolute truth … 8

December 9, 2003

Curiosity is Arjuna, power is Krishna and truth is courage. Demerits, disorders and weaknesses are the Kaurava army and life is Mahabharata.

Life is a war, a great war, between truth and illusion, between strength and weakness. When all faults and weaknesses will run away from life or die then only truth will survive, then only strength will survive.

-8:17 a.m.

This world is a railway station. As the train arrives, much crowd gathers at the station but nobody makes any senses to anyone, all are busy in preparing their own luggage and preparing to go home. At this time no one experience the crowd and all go alone in the crowd. In the same way I am also moving in this world. Now the crowd of the world is unable to disturb me because I’m in hurry to go home.

-10:10  a.m.

The mind is telling me to return back again and again, It is showing the temptations of the world, but perhaps it has not yet known to me, it has not recognize my powers. I can see the trap hidden behind the temptation of the world, which my mind is not able to see. The mind, which was stuck in the bond, first, is now probably bored with freedom. I know, the mind is a stubborn child, I will persuade it. It is not able to see the disaster hidden in his childhood but I can see, it is being greedy now, but it will repent there. My current duty is to struggle with temptation.

-1:17 p.m.

There is no bigger penance than truth.

-2:00 p.m.

Whether the loss of lying might be or not anybody else but it happens to the speaker immediately. His/her power of conduct becomes weak, his/her self-confidence becomes weak, His moral strength becomes weak. Overall it gets partial collapse to him.

-2:02 p.m.

(अंतर्यात्रा)

परमसत्य की खोज…8

9 दिसम्बर 2003

जिज्ञासा अर्जुन है, शक्ति कृष्ण, सत्य साहस। दोष-विकार तथा दुर्बलताएँ कौरव सेना हैं तथा जीवन महाभारत।

जीवन एक युद्ध है, एक महासंग्राम है, सत्य तथा भ्रम के बीच, शक्ति तथा दुर्बलता के बीच। जब जीवन से सारे दोष विकार तथा दुर्बलताएँ भाग जाएंगी या मारी जाएंगी तब केवल सत्य बचा रहेगा, तब केवल शक्ति बची रहेगी।

-8:17 a.m.

यह संसार एक रेलवे स्टेशन है। जिस तरह ट्रेन के आने पर स्टेशन पर बहुत सी भीड़ जमा हो जाती है पर किसी को किसी से मतलब नहीं होता, सब अपना-अपना सामन बटोर कर अपने-अपने घर जाने की तैयारी में व्यस्त रहते हैं। इस समय भीड़ का किसी को भी आभास नहीं होता और सब भीड़ में होते हुए भी अकेले चलते हैं। उसी तरह मैं भी इस संसार में चल रहा हूँ। अब मुझे संसार की भीड़ विचलित नहीं कर पा रही है। क्योंकि मुझे अपने घर जाने की जल्दी है।

-10:10  a.m.

मन मुझे बार-बार वापिस लौट जाने को कह रहा है, संसार के प्रलोभन दिखा रहा है लेकिन शायद इसने मुझे अभी तक जाना नहीं है, मेरी शक्तियों को पहचाना नहीं है। मैं संसार के प्रलोभन के पीछे छिपे उस जाल को देख पा रहा हूँ, जिसे मेरा मन नहीं देख पा रहा है।

मन, जो पहले बंधन में बंधा छटपटा रहा था, अब शायद स्वतंत्रता से ऊब गया है। मैं जानता हूँ, मन हठीला बालक है, मैं इसे मना लूँगा। ये अपने बालहठ में छिपे अनर्थ को नहीं देख पा रहा है मगर मैं देख पा रहा हूँ। ये अभी तो ललचा रहा है, मगर वहां जाकर पछताएगा। मेरा वर्तमान कर्तव्य प्रलोभन से संघर्ष ही है।

-1:17 p.m.

सत्य से बड़ा तप और कोई नहीं।

-2:00 p.m.

झूठ बोलने का नुकसान किसी और को हो न हो, बोलने वाले को तुरंत होता है। उसके आचरण की शक्ति कमजोर हो जाती है, उसका आत्मबल, आत्मविश्वास कमजोर हो जाता है, उसका नैतिक बल कमजोर हो जाता है। कुल मिलाकर उसका आंशिक पतन हो जाता है।

-2:02 p.m.

Discovery of the absolute truth … 7 (परमसत्य की खोज…7)

Adventure of the Truth…

Discovery of the absolute truth … 7

December 8, 2003

A good swimmer does not enjoy the shallow edges, Similarly, a wise man does not enjoy the materialism.

-8:00 a.m.

In this world…

  1. How many such people are there, who have the courage to follow the life of truth to get that God?
  2. How many people are there, who want to struggle to get the true God (ultimate truth) leaving the false God?
  3. How many people are there, who are willing to give up their luxurious life for that ecstasy (God)?
  4. How many people are willing to give up their ignorance to relieve happiness and misery?
  5. How many people are there which have an indomitable courage to leave everything to get that true God?
  6. How many mothers are there, who can sacrifice (give up) their son in the name of god?
  7. How many wives are there, who can sacrifice (give up) their husbands in the name of god?

No one…? Then what wonder that he does not listen to you, then why lamentation that he is stern, sorrow giver. Stop shedding the false tear of crocodile. Stop condemning him. When you can’t be loyal to him, then how can you expect this from him? You yourself deal with him dishonestly and blame him! And you want to get his love too! Want to get his grace too!

Keep doing false worship, keep shaking bells, keep breaking coconut and keep on appealing. He will never listen to you, never, because your voice does not have the power of truth, there is shouting of lies and hypocrisy. There is no power of truth in your worship; there is manipulation of lies and hypocrisy.

There is no fragrance of truth in your incense sticks but a bad smell of lie and hypocrisy.

There is no feeling of true sacrifice in your coconut but the ill-will of bribe.

Your temple is not the home of truth but the place of demonstration of lies and hypocrisy and how can a true God live in a false place? Your life is a truss of lies. How can the God of truth comprise in it?

-8:50 a.m.

The fear of losing everything keeps a man away from the truth but the thing which can be snatched is not the truth, it is illusion, man considers it to be true and lives the life.

-8:52 a.m.

The nature of a woman is inherently of a retainer and a concomitant. It does not mean that she cannot rise above the man in power rather it means that as the woman is gentle organed in nature, in the same way, her mind is also very gentle and playful, and cannot have the necessary perseverance and patience for fulfillment of any purpose and it remains trapped in these illusory creation.

That is why the name of any woman is not found in the derivation of any religion and the name of women is secondary in all religions, the reason for this is that they know their safety only after staying behind the male. If the women could get the desired strength of the mind and ideas then she can move beyond the man in power.

-9:50 a.m.

Now my dreams have become the path to my goal.

-9:54 a.m.

Now acedia is my permanent sense.

-11:10 a.m.

It is preferable to sacrifice their lives on the dutiful path than to leave the field due to fear of conflicts.

-11:25 a.m.

The main purpose of living people is entertainment (fun). The purpose of my life is exaltation.

-11:35 a.m.

There is lust on one side of love and there is tedium on the other hand of it but love is absence of lust, love is absence of tedium. Love is neither tedium nor lust; rather, it is a situation between these two, but beyond these two.

-11:38 a.m.

(अंतर्यात्रा)

परमसत्य की खोज…7

8 दिसम्बर 2003

एक अच्छे तैराक को उथले किनारों पर मजा नहीं आता, इसी प्रकार एक सच्चे ज्ञानी को विषय-भोगों में मजा नहीं आता।

-8:00 a.m.

इस संसार में…

  1. ऐसे कितने लोग हैं, जो उस ईश्वर को पाने के लिए सत्य का आजीवन साथ देने का साहस रखते हैं?
  2. ऐसे कितने लोग हैं, जो उस झूठे ईश्वर को छोड़ सच्चे ईश्वर (परम सत्य) को पाने का संघर्ष करना चाहते हैं?
  3. ऐसे कितने लोग हैं, जो उस परमानन्द (ईश्वर) के लिए अपने भोग-विलास, सुख और सुविधाएं भी छोड़ देने को तैयार हैं?
  4. ऐसे कितने लोग हैं जो सुख-दुखों से मुक्ति हेतु अपने अज्ञान को छोड़ देने को तैयार हैं?
  5. ऐसे कितने लोग हैं जिनमें उस सच्चे ईश्वर को पाने के लिए सब कुछ छोड़ देने का अदम्य साहस है?
  6. ऐसी कितनी माताएं हैं, जो भगवान के नाम पर अपने बेटे का बलिदान दे सकती हैं, जो भगवान को पाने के लिए उसे त्याग सकती हैं?
  7. ऐसी कितनी पत्नियां हैं, जो भगवान के चरणों में अपने पति का बलिदान दे सकती हैं, जो भगवान को पाने के लिए उसे त्याग सकती हैं?

कोई नहीं…? तो फिर क्या आश्चर्य कि वह तुम्हारी नहीं सुनता, तो फिर कैसा रुदन कि वो निष्ठुर है, कठोर है, दुखदाई है। बंद करो अपने मगरमच्छ के झूठे आंसू बहाना। बंद करो उसे कोसना धिक्कारना। जब तुम सच्चे दिल से उसके नहीं हो सकते, तो उससे इस बात की उम्मीद कैसे कर सकते हो? खुद ही उसके साथ बेईमानी करते हो और उसे ही दोषी ठहराते हो! और उस पर उसका प्रेम भी पाना चाहते हो! उसकी कृपा भी पाना चाहते हो!

करते रहो झूठी पूजा, हिलाते रहो घंटियां, तोड़ते रहो नारियल, लगाते रहो गुहार। वो तुम्हारी कभी नहीं सुनने वाला, कभी नहीं, क्योंकि तुम्हारी आवाज में सत्य की शक्ति नहीं, झूठ और आडम्बर की चीख पुकार है। तुम्हारी पूजा में सत्य की शक्ति नहीं, झूठ और आडम्बर का प्रपंच है।

तुम्हारी अगरबत्ती में सत्य की सुगंध नहीं, झूठ और आडम्बर की दुर्गन्ध है।

तुम्हारे नारियल में सच्चे त्याग की भावना नहीं, रिश्वत की दुर्भावना है।

तुम्हारे मंदिर सत्यग्रह नहीं, झूठ और आडम्बर के प्रदर्शन स्थल हैं और झूठे स्थान में सच्चा ईश्वर कैसे रह सकता है?

तुम्हारा जीवन झूठ का पुलिंदा है। उसमे सत्य रुपी ईश्वर कैसे समा सकता है?

-8:50 a.m.

सब कुछ छिन जाने का भय ही आदमी को सत्य से दूर करता है, पर जो छीना जाता है वह सत्य नहीं भ्रम होता है, जिसे आदमी सत्य मानकर जीता है।

-8:52 a.m.

स्त्री की प्रकृति स्वभावतः अनुचरी तथा सहगामिनी की है। इसका अर्थ ये नहीं कि वह शक्ति में पुरुष से ऊपर नहीं उठ सकती बल्कि इसका अर्थ ये है कि जिस प्रकार नारी स्वभावतः कोमलांगी होती है, उसी प्रकार उसका मन भी अत्यधिक कोमल तथा चंचल होता है तथा किसी उद्देश्य पूर्ति के लिए आवश्यक दृढ़ता तथा धैर्य नहीं रख पाता तथा इन्हीं प्रपंचों में फंसकर रह जाता है।

यही कारण है कि किसी भी धर्म की व्युत्पत्ति में किसी नारी का नाम नहीं मिलता तथा सभी धर्मों में स्त्रियों का नाम द्वितीयक है, इसका कारण भी यही है कि उन्होंने पुरुष के पीछे रहने में ही अपनी सुरक्षा जानी है। यदि नारी में यह वांछित मन तथा विचारों की दृढ़ता आ जाए तो वह शक्ति में पुरुष से भी आगे बढ़ सकती है।

-9:50 a.m.

अब मेरे स्वप्न भी मेरे लक्ष्य का मार्ग बन गए हैं।

-9:54 a.m.

अब अनासक्ति मेरा स्थाई भाव है।

-11:10 a.m.

संघर्षों के भय से मैदान छोड़कर भागने की अपेक्षा कर्तव्यपथ पर अपने प्राणों की आहुति दे देना कहीं श्रेयस्कर है।

-11:25 a.m.

लोगों के जीने का अहम मकसद मनोरंजन (मजा) होता है। मेरा जीने का मकसद है आत्मोत्कर्ष।

-11:35 a.m.

प्रेम के एक और वासना है तो दूसरी ओर विरक्ति, पर प्रेम है वासनाशून्यता, प्रेम है विरक्ति का अभाव, प्रेम न तो विरक्ति है और न ही वासना बल्कि इन दोनों के बीच की स्थिति है पर इन दोनों से परे है।

-11:38 a.m.

Discovery of the absolute truth … 6 (परमसत्य की खोज…6)

Adventure of the Truth…

Discovery of the absolute truth … 6

December 7, 2003

Now my dreams say that stay neutral, from the conflicts of the world. It is meaningless to be trapped in them and to waste our energy in vain. These conflicts will never end. Because untrue, ignorance will never end. There is just one way to remove them, to spread consciousness and awareness among people, to light the light of truth and knowledge.

-8:48 a.m.

Power is flawless, innocent, high-level will power; Love is a high level power. Devotion is not the fear of that unknown power, not the song of our weakness and its greatness, but it is simple-heartedness and high-level love.

-11:15 a.m.

Whenever any weakness attracts your mind, ask yourself this question –

‘Whom will you choose between strength and weakness? This is the power and that is the weakness.’

-12:08 p.m.

No sorrow, no happiness,

No cry, no laugh,

No weakness, no binding, no disorder,

No temblor of power,

Just apathy … tastelessness.

My feelings are dying,

My sensations are dying,

My thoughts are dying,

What kind of situation have I got?

 

Sex is the greatest power of man, But regret, it is the biggest weakness of people.

-4:30 p.m.

How wonderful is this world, where no one believes in truth? How wonderful is this world, where everybody considers truth to be a subject of ridicule? How strange is this world, where everyone wants to deny the direct truth which he sees from his eyes, wants to move forward ignoring it? Why the truth is so helpless even though is so powerful? How much have I become lonely in this world, holding the hand of truth? There is no one with me, except my soul, no one…

-5:45 p.m.

Don’t you touch the feet of your parents? Then why to blush to touch the feet of that superpower? What damage in bowing in front of that statue?

Absolutely, there is damage, we do not fall on the feet of the parents with that feeling, by which we fall on the feet of God. If we fall on the feet of God with the same spirit, with which we fall on the parents’ feet, then there is no harm, but this does not happen. We touch the feet of parents to take their blessings or to please them but when we touch the feet of God, we feel ourselves helpless; we feel ourselves powerless. We do not experience this when we touch parents’ feet. When we touch their feet, we only want blessings if we could make appropriate use of our power and efficiency. But when we fall on God’s feet, we forget our power and we make him responsible for our good and bad, which is not justified.

A person does not make his parents guilty of his ignorance and sorrows, then why does he make God culprit? My protest is not from the custom of touching feet but is from the false reverence, from the hypocrisy, from trickery. We kill him (God) immediately, when we touch his feet. We let him off from our mind. Touching feet is not as important as knowing him. He is only a question, do not stumble upon that question, do not kill it, try to know him and try to know its answer. The person who knows him begins to love him and where true love is manifested; where is the need for show off?

-6:50 p.m.

One who discovers the answer, the question dies for him. And the person who does not want to know the answer dies for the question. The question remains at its place.

-6:55 p.m.

Now I have started receiving the footprints of other great people on the path of truth. It means, I am not going in the wrong direction. My path is absolutely right.

-7:35 p.m.

I will not let prove people’s jokes to be true (my madness). I will prove people’s today’s joke wrong and turn them into repentance.

They are sad that I am going away from them. I am glad that I am coming closer to others. Woman knows how to gather, not to squander the day when she will know how to share; she will entitle the real love.

-7:50 p.m

(अंतर्यात्रा)

परमसत्य की खोज…6

7 दिसम्बर 2003

अब मेरे स्वप्न कहते हैं कि तटस्थ रहो, संसार की उलझनों से। इनमे फंसकर व्यर्थ ही अपनी शक्ति व्यय करना निरर्थक है। ये उलझने कभी खत्म नहीं होंगी क्योंकि असत्य, अज्ञान कभी ख़त्म नहीं होगा। इन्हें दूर करने का बस एक उपाय है, लोगों में चेतना और जाग्रति फैलाना, सत्य और ज्ञान की ज्योति जगाना।

-8:48 a.m.

शक्ति दोषरहित, निर्विकार, उच्चस्तरीय, आत्मबल है, प्रेम उच्च स्तरीय शक्ति है। भक्ति उस अज्ञात शक्ति से डर नहीं, अपनी दुर्बलता और उसकी महानता का गान भी नहीं, बल्कि सरल-हृदयता  है, उच्च स्तरीय प्रेम है।

-11:15 a.m.

जब भी कोई दुर्बलता तुम्हारे मन को आकर्षित करे, स्वयं से एक ही प्रश्न करो –

‘शक्ति और दुर्बलता में से तुम किसे चुनोगे? ये रही शक्ति और वो रही दुर्बलता।’

-12:08 p.m.

दुःख नहीं, ख़ुशी भी नहीं,

रुदन नहीं, हंसी भी नहीं,

दुर्बलता नहीं, बंधन नहीं, विकार नहीं,

शक्ति का कोई भूचाल भी नहीं,

बस एक उदासीनता… नीरसता।

मेरे एहसास मरते जा रहे हैं,

मेरी अनुभूतियाँ मरती जा रहीं हैं,

मेरे विचार मरते जा रहे हैं,

ये कैसी स्थिति में आ गया हूँ मैं?

 

काम (सेक्स) मनुष्य की सबसे बड़ी शक्ति है, परन्तु अफ़सोस कि काम ही लोगों की सबसे बड़ी कमजोरी है।

-4:30 p.m.

ये कैसा अद्भुत संसार है, जहाँ कोई सत्य पर विश्वास नहीं करता? ये कैसा अद्भुत संसार है, जहाँ हर कोई सत्य को हास परिहास का विषय समझता है? ये कैसा विचित्र संसार है, जहाँ हर कोई आँखों से दिख रहे प्रत्यक्ष सत्य को भी नकारना चाहता है, उसकी उपेक्षा कर आगे बढ़ जाना चाहता है, सत्य इतना शक्तिशाली होते हुए भी इतना लाचार क्यों है? मैं कितना अकेला हो गया हूँ, इस संसार में सत्य का हाथ थामकर? कोई नहीं है मेरे साथ, मेरी आत्मा के सिवा, कोई नहीं…

-5:45 p.m.

क्या तुम अपने माता-पिता के पैर नहीं पड़ते? तो फिर उस परमशक्ति के पैर पड़ने में कैसी शर्म? उस मूर्ति के सामने सर झुकाने में क्या नुकसान?

नुकसान है, बिलकुल है, माता-पिता के पैर हम उस भावना से नहीं पड़ते, जिस भावना से भगवान् के पड़ते हैं। यदि भगवान के पैर हम उसी भावना से पड़ें, जिससे माता-पिता के पड़ते हैं, तब तो कोई नुकसान नहीं, पर ऐसा होता नहीं है। हम माता-पिता के पैर पड़ते हैं उनका आशीर्वाद लेने के लिए या उन्हें खुश करने के लिए लेकिन भगवान के पैर पड़ते समय हम स्वयं को अशक्त अनुभव करते हैं, शक्तिहीन अनुभव करते हैं। माता-पिता के पैर पड़ते समय हम ऐसा अनुभव नहीं करते। उनके पैर पड़ते समय हम केवल आशीर्वाद चाहते हैं कि हम अपनी शक्ति तथा क्षमता का उचित प्रयोग कर सकें परन्तु भगवान के पैर पड़ते समय हम अपनी शक्ति को ही भुला देते हैं और अपने अच्छे-बुरे का जिम्मेदार उसे ही बना देते हैं जो कि न्यायसंगत नहीं है।

एक व्यक्ति अपने अज्ञान और दुखों का दोषी अपने माता-पिता को तो नहीं बनाता, फिर उसका दोषी वह भगवान को क्यों बनाता है? मेरा विरोध पैर पड़ने की प्रथा से नहीं है बल्कि झूठी श्रद्धा से है, आडम्बर से है, प्रवंचना से है। उसके पैर पड़कर हम उसे (परमात्मा को) तुरंत ही मार देते हैं, अपने दिमाग से उतार देते हैं। पैर पड़ना उतना महत्वपूर्ण नहीं है जितना कि उसे जानना। वह तो केवल एक प्रश्न है, पैर पड़कर उस प्रश्न को ठोकर मत मारो, उसकी हत्या मत करो, उसे जानने की कोशिश करो, उसका उत्तर जानने की कोशिश करो। जो उसे जान लेता है वह उससे सच्चा प्रेम करने लगता है और जहाँ सच्चा प्रेम प्रकट हो जाए वहां दिखावे की आवश्यकता ही कहाँ रह जाती है।

-6:50 p.m.

जो उत्तर जान लेता है, उसके लिए प्रश्न मर जाते हैं। और जो उत्तर नहीं जानना चाहता, वह प्रश्न के लिए मर जाता है; प्रश्न तो जहाँ का वहीं रह जाता है।

-6:55 p.m.

अब मुझे अपने सत्य के मार्ग पर अन्य महान लोगों के पदचिन्ह भी मिलने लगे हैं, याने मैं गलत दिशा में नहीं जा रहा हूँ। मेरा मार्ग बिलकुल सही है।

-7:35 p.m.

मैं लोगों के परिहास को सही (मेरा पागलपन) साबित होने नहीं दूंगा। मैं लोगों के आज के परिहास को गलत साबित कर पश्चाताप में बदल दूंगा।

उन्हें दुख है कि मैं उनसे दूर होता जा रहा हूँ। मुझे खुशी है कि मैं औरों के करीब आ रहा हूँ।

औरत समेटना (बटोरना) जानती है, लुटाना नहीं; जिस दिन वह लुटाना (बांटना) जान जाएगी उस दिन वह वास्तविक प्रेम की अधिकारिणी बन जाएगी।

-7:50 p.m.